FANDOM

Polska (Rzeczpospolita Polska) kraj w Europie Środkowej pomiędzy szerokością geograficzną północną 49o00' a 54o50' oraz długością geograficzną wschodnią 14o07' a 24o08', sąsiadujący z Niemcami, Czechami, Słowacją, Ukrainą, Białorusią, Litwą i Rosją (obwód kaliningradzki). Stolicą Polski jest Warszawa.

Powierzchnia całkowita Polski wynosi 312685 kilometrów kwadratowych.

Długość granic wynosi 3582 km (wliczając 528 kilometrów wybrzeża)

Polska jest 9 krajem, co do wielkości w Europie.

GeografiaEdytuj

Polska jest położona w centrum Europy w dorzeczu dwóch rzek - Wisły i Odry. Kraj ten graniczy na zachodzie z Niemcami, na południu z Czechami i Słowacją, na wschodzie z Ukrainą i Białorusią, a na północy z Rosją (obwód kaliningradzki) i Litwą. Polska jest podzielona na 16 województw (zachodniopomorskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie, warmińsko-mazurskie, lubuskie, podlaskie, mazowieckie, świętokrzyskie, dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie, lubuskie i podkarpackie. Jest to państwo równinne. Ważnymi obiektami są góry (Sudety i Karpaty) oraz Morze Bałtyckie. Aż 97% powierzchni jest położona poniżej 500 m n.p.m. Największymi rzekami są Wisła (1047 km) i Odra (854 km, z czego 742 w Polsce). Środek Europy znajduje się w naszym kraju w miejscowości Łęczyca (na wschodzie).

Najdalej wysunięte miejsca w PolsceEdytuj

  • Przylądek Rozewie 54°50' szer. geogr. pn na północy,
  • Zakole Bugu 24°08' dł. geogr. wsch. na wschodzie,
  • Szczyt Opołonek 49°00' szer. geogr. pn na południu,
  • Zakole Odry 14°07' dł. geogr. wsch. na zachodzie.

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki